Kouwenhoven Consultancy

Gedachtengoed arbeidsvreugde

Hieronder heb ik enkele onderdelen van het gedachtegoed arbeidsvreugde praktisch uitgediept:

  • Boek: ‘De zeven bronnen van arbeidsvreugde’
  • De toegevoegde waarde van arbeidsvreugde
  • De wederzijdse aantrekkelijkheid van organisatie en individu
  • De zeven bronnen van arbeidsvreugde (overzicht)
  • De kracht van de ‘taal’ van de zeven bronnen

Boek: ‘De zeven bronnen van arbeidsvreugde’

Methode voor ‘werken met plezier en goed presteren’

Dit lees-, leer-, en werkboek laat zien dat arbeidsvreugde en prestaties maakbaar zijn. Een boek vol praktische handvatten voor het ontdekken, uitbreiden en op peil houden van arbeidsvreugde: case beschrijvingen, interviews, citaten, modellen en checklisten.

De zeven bronnen van arbeidsvreugde richt zich op managers die de resultaten en de werksfeer willen verbeteren. Daarnaast is het bedoeld voor alle mensen die meer vreugde in hun werk willen beleven en zo hun prestaties willen verbeteren.

De reacties op het boek zijn bijzonder positief. Het heeft velen geïnspireerd tot praktische acties gericht op meer arbeidsvreugde. Inmiddels is de zesde oplage verschenen.

Het boek omvat circa 190 bladzijden en kost € 34,00.
VM Uitgevers, ISBN 978-90-808943-2-7

Ga naar de website van VM Uitgevers voor meer informatie of een bestelformulier.

De toegevoegde waarde van arbeidsvreugde

Wanneer u het gedachtegoed arbeidsvreugde toepast heeft dat een aantal fundamentele opbrengsten. Terwijl medewerkers en leidinggevenden heel praktisch werken aan bijvoorbeeld veranderingsprocessen of tevredenheid van klanten en medewerkers krijgen de onderstaande ‘principes’ een bedding in de organisatie:

  • Medewerkers nemen meer eigen verantwoordelijkheid.
  • Organisatie en individu worden gesynchroniseerd: de twee perspectieven op werk worden uitgesproken en met elkaar verbonden:.
  • Het denken in halen & brengen wordt normaal. Daarmee ontstaat voor medewerker en organisatie een wederzijdse aantrekkelijkheid.
  • Focus op het primaire proces: het echte werk dat er toe doet voor de klanten.
  • Het positieve en de kracht van mensen krijgen de nadruk.

Wederzijdse aantrekkelijkheid van organisatie en individu

Met het gedachtegoed arbeidsvreugde kan uw organisatie zich aantrekkelijk maken voor waardevolle medewerkers. Bovendien kunnen medewerkers zich aantrekkelijk maken voor de organisatie. 

Zeven Bronnen van arbeidsvreugde

Aan ruim duizend mensen is de vraag gesteld: wat heeft u als vreugdevol ervaren in uw werk? De antwoorden op deze vraag en de literatuur over motivatie en flow laten een duidelijk patroon zien: "De zeven bronnen van arbeidsvreugde"

Ze laten zien welke concrete ervaringen mensen voldoening geven. Ze bieden praktische handvatten voor meer plezier en beter presteren. Klik hier voor een 


De kracht van de ‘taal’ van de zeven bronnen

De  zijn leuk om te leren en leuk om te gebruiken. Ze vormen een ‘taal’ voor het verwoorden van het individueel perspectief. Deze taal voegt daarbij de volgende kwaliteiten toe:

  • Positieve benadering
  • Gericht op zowel werken met plezier als goed presteren
  • Grote herkenbaarheid op alle functieniveaus
  • Veel ruimte voor individuele verschillen
  • Mensen kunnen hun werkbeleving nauwkeuriger omschrijven dan zonder de bronnen
  • Gemakkelijk tot een collectieve taal van de organisatie te maken
  • Koppeling aan de dagelijkse werkzaamheden (incl. de bron Goede prestaties)
  • Het hart komt duidelijk aan het woord (passie, verlangens, drijfveren)

Bij het verbinden van individueel perspectief en organisatieperspectief leveren de zeven bronnen van arbeidsvreugde bovendien de volgende kwaliteiten:

  • Halen & brengen is vanuit beide perspectieven goed te verwoorden
  • De combinatie van zeven invalshoeken zorgt voor een stevige verbinding tussen het individu en de organisatie;
  • De wederzijdse aantrekkelijkheid krijgt gestalte: het individu wordt er beter van en de organisatie realiseert betere resultaten.