Leervreugde in het onderwijs

Scholen zetten de zeven bronnen van leervreugde in bij de studiekeuze

Een vervolgopleiding kiezen die bij je past

In het voortgezet onderwijs wordt veel aandacht besteed aan het kiezen van een vervolgopleiding. Het werken met de zeven bronnen van leervreugde voegt een aspect toe aan veel bestaande instrumenten: kijken naar de inrichting van de leerprocessen en naar de leeromstandigheden. De leerling ontdekt hoe hij het liefst leert en onder welke omstandigheden hij het beste floreert.

Aanpak 

De leerlingen hebben zich verdiept in opties voor vervolgopleidingen. Er komt veel op ze af. Het is lastig om een eigen mening te vormen. Een docent heeft de opleiding ‘levensvreugde-coach’ gevolgd en gaat met de leerlingen aan de slag. Met de leerlingen inventariseert ze de ervaringen tot nu toe en samen ontdekken ze de zeven bronnen van leervreugde in deze ervaringen.

De leerlingen krijgen een checklist met aandachtspunten per bron (zie bijgaand schema met een deel van de checklist). Ieder schrijft voor zichzelf op wat leren fijn maakt en wat leren belemmert. In groepjes delen ze hun uitwerking. Ze zijn verrast dat er grote onderlinge verschillen zijn. Ze vullen hun eigen analyse aan. Een enkeling kent al een aantal vervolgopleidingen en bekijkt welke opleiding het beste past bij de eigen voorkeuren.

Resultaten

Leerlingen zetten zichzelf centraal en niet zaken als het beroepsperspectief, de inhoud van de opleiding en het aanzien van de instelling. Het gaat er om dat je kunt ‘leren met plezier’.
Het geeft nieuwe inzichten die gemakkelijk uit te leggen zijn. Er zijn leerlingen met duidelijke voorkeuren zoals kleinschaligheid en niet te veel werken in groepen. Sommigen hebben één of meer ‘knock-out-criteria’: redenen om een opleiding te laten afvallen. Diverse instellingen vallen af vanwege bijvoorbeeld de reisafstand vanaf het ouderlijk huis, het ontbreken van bepaalde vakken.

Persoonlijke analyse van mijn leervreugde: onderdelen uit de checklist.